خانه    آموزش عکاسیبلاگ هاعکاسی      پراش یا شکست نور در لنز دوربین

پراش یا شکست نور در لنز دوربین

پراش یا شکست نور در لنز دوربین
دسته بندی : آموزش عکاسی بلاگ ها عکاسی
برچسب ها :

هنگامی که عکاسان در مورد شکست نور در لنز صحبت می‌کنند، آن‌ها به این حقیقت اشاره می‌کنند که یک عکس به تدریج در مقادیر دیافراگم کوچک f /16 ، f /22 ، و غیره رشد می‌کند. هنگامی که از لنز خود برای چنین دیافراگم‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنید، بهترین جزئیات در عکس‌های شما محو خواهند شد. با این دلیل خوب، این افکت می‌تواند باعث نگران شدن عکاسان شود. با این حال، اگر شما درک کنید که این شکست نور چطور بر عکس شما تاثیر می‌گذارد، شما می‌توانید بیش‌ترین عکس ممکن را در این زمینه بگیرید.

برای اشتراک گذاری این مطلب روی آیکن ها کلیک کنید :

پراش یا شکست نور چیست؟

در توضیح پراش، می توان در راستای اجتناب و در آغوش گرفتن ارجاعات به فیزیک نوری تمایز قائل شد. اکثر عکاسان به دانش روز به جای اطلاعات پیش‌زمینه جامع علاقه‌مند هستند، اما صحبت کردن در مورد پراش بدون شرح چگونگی کار آن در یک سطح بنیادی غیر ممکن است. به عبارت دیگر، این بخش به این معنا است که اگر شما یک فیزیکدان نیستید، ما توصیه می‌کنیم آن را بخوانید، چون پایه و اساس محکمی برای درک شما از پراش ایجاد خواهد کرد.
در ابتدایی‌ترین سطح، پراش مفهومی است که امواج – از جمله امواج نور – می‌توانند با هم تداخل داشته باشند. در واقع، هر زمانی که امواج از شکاف عبور می‌کنند، آن‌ها مداخله می‌کنند. برای این که تجسم کردن، امواج آب را در نظر بگیرید. اگر سنگی را در یک دریاچه کاملا آرام رها کنید، باعث ایجاد موجی از امواج کوچک خواهید شد. این امواج در دایره‌های متحد المرکز پراکنده می‌شوند.

پراش در عکاسی

واضح است که پراش مفهوم مهمی در فیزیک است. در حقیقت، یک آزمایش مشابه (با دو شکاف به جای یک) نقش مهمی در اثبات اینکه نور می‌تواند به عنوان یک موج عمل کند – یکی از مهم‌ترین کشفیات در تاریخ علمی ایفا کرد. اما این چگونه به عکاسی روزمره شما تاثیر می‌گذارد؟
همه چیز به دیافراگم یک لنز بستگی دارد. پره‌های دیافراگم در یک لنز به عنوان یک شکاف منفرد عمل می‌کنند که امواج نور را عبور می‌دهد. الگوی شدت نور دقیقا همان چیزی است که انتظار دارید.

پراش و عمق میدان

پراش وضوح یک عکس را در دیافراگم‌های کوچک‌تر کاهش می‌دهد. با این حال، در همان زمان، دیافراگم‌های کوچک‌تر مقدار عمق میدان را در یک عکس افزایش می‌دهد. این یک تناقض نیست، اگرچه در ابتدا می‌تواند گیج‌کننده باشد.

انتخاب اندازه دیافراگم

همیشه در هر دیافراگم لنز شما شکست وجود دارد. این باید درست باشد؛ نور همیشه باید از طریق یک دیافراگم خم شود، حتی اگر خیلی بزرگ باشد. با این حال، در دیافراگم‌های باز مانند f /2.8 یا f /4 ، بسیار کوچک‌تر از پیکسل در عکس شماست. این بدان معنی است که شکست اساسا برای دیدن در چنین دیافراگم‌های بزرگ‌تر غیر ممکن است.

اجتناب از شکست نور

حالا که شکست نور را درک می‌کنید، چطور می‌توانید از آن در عکس‌های خود اجتناب کنید؟ متاسفانه، پاسخ ساده است که شما نمی‌توانید. شکست ناشی از فیزیک است. مهم نیست که لنز شما چقدر خوب است؛ پراش به وضوح در دیافراگم‌های کوچک‌تر هیچ اهمیتی ندارد.
حتی اگر نمی‌توانید قوانین فیزیک را نادیده بگیرید، یک راه برای جلوگیری از شکست در عکس‌های شما وجود دارد: از یک دیافراگم بزرگ‌تر استفاده کنید. اگر به بیش‌ترین عکس نیاز دارید، این تنها راه دوری از اثرات شکست است. آیا از یک صحنه عکاسی می‌کنید که به عمق میدان وسیعی نیاز دارد؟ سعی کنید بر روی دسته‌ای در یک دیافراگم f /5.6 یا f /8 تمرکز کنید، که در آن پراش به حداقل می‌رسد.با توجه به همه این هشدارهای تکنیکی، پراش می‌تواند یک موضوع غیرمعمول برای بحث در مورد آن باشد. با این حال، تاثیرات آن در عکس‌های شما واضح و قابل‌توجه است، و آن‌ها ارزش توجه به هنگام گرفتن عکس را دارند. به خصوص برای عکاسان منظره و معماری – یا هر کسی که می‌خواهد عکس‌های شارپ را با عمق میدان بزرگ بگیرد – مهم است که بفهمید که از عکاسی در یک دیافراگم کوچک استفاده می‌کنید.

با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757