خانه    لوگو      نحوه انتخاب اسم برای لوگو

نحوه انتخاب اسم برای لوگو

نحوه انتخاب اسم برای لوگو

در قدیم اگر یادتان باشد و به سنتان قد بدهد مردم اهمیت زیادی برای اسامی قائل نبودند. از نحوه نام گذاری اسامی فرزندانشان کاملا مشخص است برایشان اهمیتی نداشت، مثلا در فامیل ده تا اسم یک جور باشد. حتی در انتخاب اسم برای مغازه و دکانشان وسواس به خرج نمی دادند و بیشتر، فامیلی خود را بر سر در مغازه می زدند و مردم نیز به همان اسم فامیلی آن مغازه را می شناختند. اما الان روزگار فرق کرده است، اسم ها توجه زیادی را به سوی خودشان جلب می کنند و مردم در انتخاب نام برای فرزندان یا کسب و کارشان حساسیت بیشتری دارند.

برای اشتراک گذاری این مطلب روی آیکن ها کلیک کنید :

انتخاب اسم برای طراحی لوگو هم از این قاعده مستثنی نیست و دارای اصولی است. اگر از ابتدای شروع کارتان اسمی خلاقانه برای برندتان انتخاب نکنید ممکن است در آینده ای نه چندان دور از کرده ی خود پشیمان شوید و برای تغییر آن هزینه زیادی را متحمل شوید، پس بهتر است بازیگوشی و تنبلی را کنار گذاشته و با صرف اندک زمان بیشتر، نامی هنری و خلاقانه برای لوگوی خود انتخاب کنید.

شاید در ابتدا این فکر به سرتان زده که انتخاب اسم کار پیش پا افتاده ای است، اما این گونه نیست. زیرا در آینده، هویت کار شما را به مخاطبان منتقل می کند و مشتری از طریق نام لوگو، تصویرسازی اولیه ای از کارتان در ذهن خود می سازد.

خوب است نام لوگو شما این ویژگی ها را داشته باشد:

  • از جذابیت و گیرایی خاصی برخوردار باشد.
  • در شأن شخصیت برند شما باشد.
  • به راحتی به ذهن سپرده شود.
  • برای نمایش دادن در تبلیغات جذاب باشد و توجه مخاطب را به خود جلب کند.

خب مواردی که در بالا اشاره کردیم ویژگی های کلی برای انتخاب نام لوگوست. حالا در ادامه به اصول انتخاب اسم لوگو می پردازیم:

اصول انتخاب اسم برای لوگو

۱- با معنا باشد و با نوع فعالیت شما هماهنگ باشد.

به عنوان مثال اگر به نام برند نوشابه های انرژی زا دقت کرده باشید، حتما دیده اید اکثرا ارتباطی با انرژی دارند مثلا Burn (سوختن) یا Red Bull (گاو قرمز). توجه به این نکته باعث می شود مشتری با دیدن نام آن برند تصویری ذهنی از آن محصول در ذهن خود داشته باشد.

مثلا استفاده از اسامی پرندگان به خاطر لطافتی که دارند برای محصولاتی که مناسب بانوان است، بسیار کاربردی است. اگر به آینده و فروش در سایر کشورها هم فکر می کنید بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشید که ممکن است یک اسم به زبان شما معنای خوبی داشته باشد، اما در زبان بازار مورد نظرتان معنی جالبی نداشته باشد. هم چنین سعی کنید نامی که حساسیت یک قشر از مردم را برمی انگیزد انتخاب نکنید.

۲- تکراری نبوده و متمایز باشد.

برخی فکر می کنند اگر نامی برای برند خود انتخاب کنند که شبیه برندهای معروف باشد باعث افزایش محبوبیت و میزان فروششان می شود، در صورتی که این افراد سخت اشتباه می کنند. این کار نه تنها جذابیتی ندارد بلکه نشان دهنده ی کپی بودن و فاقد اصالت بودن کار شماست. علاوه بر این، کار شما پیگیرد قانونی دارد و وکلای شرکتی که از نامش کپی کردید می توانند از شما شکایت کنند.

۳- نام لوگو باید راحت باشد.

همه مردم باید بتوانند آن را به راحتی بخوانند و همچنین املای راحتی داشته باشد. باید به زبانی که از آن برای انتخاب اسم استفاده می کنید مسلط باشید و ویژگی های آن را مد نظر داشته باشید. به عنوان مثال در زبان فارسی حروفی هستند که صدای یکسانی دارند اما متفاوت نوشته می شوند مانند حروف ز، ض، ذ وظ این باعث به اشتباه انداختن مخاطب می شود. بهتر است نامی انتخاب کنید که از این حروف در آن استفاده نشده باشد.

۴- قابلیت ثبت داشته باشد.

ابتدا بهتر است قوانین انتخاب نام لوگو را به دقت مطالعه کنید تا در هنگام ثبت، منع قانونی نداشته باشید. همچنین نام لوگوی شما باید قابل ثبت در دامنه های اینترنتی باشد.

خب حالا که با ویژگی های نام مناسب برای لوگو آشنا شدید با راهنمایی ما می توانید برای لوگوی خود نام خوبی انتخاب کنید پس گام به گام با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب اسم برای طراحی لوگو

 گام اول: ماهیت برند خود را مشخص کنید یعنی دقیقا مشخص کنید چه نوع شرکتی هستید، اکنون در کجا ایستاده اید و می خواهید به چه جایگاهی برسید. با این کار می توانید اشتراکات و اختلافات خود با شرکت های دیگر را مورد بررسی قرار دهید.

گام دوم: از ذهن های مستعد در این زمینه کمک بخواهید یعنی از تمام کسانی که فکر می کنید در انتخاب اسم برای لوگو می توانند پیشنهادات خوبی به شما بدهند، بخواهید این کار را انجام دهند. در اینجا می توانید از دسته بندی های موجود استفاده کنید به عنوان مثال انتخاب اسم بر اساس نام مکان، نام اشخاص، نام های افسانه ای و اسطوره ای، نام های ساختگی، نام های مرکب و اختصاری. شما می توانید از زبان های دیگر نیز برای انتخاب نام کمک بگیرید مثلا زبان های فرانسه، ایتالیایی و اسپانیایی غالبا زبان های عاشقانه ای هستند و اگر محصول شما جزء کالاهای لوکس، جواهرات، لباس، عطر، لوازم آرایشی و … است، شما می توانید از آن زبان ها برای نام گذاری لوگویتان بهره بگیرید.

اما شما باید به خوبی به معانی اسامی در آن زبان ها دقت کنید چون همانطور که قبلا گفتیم ممکن است اسمی در زبان محلی معنای دیگری داشته باشد و باعث کاهش محبوبیت محصولات شما شود. از میان اسامی پیشنهادی حدود ده اسم را انتخاب کنید.

گام سوم: ده اسامی انتخابی برای لوگو را با دقت و حساسیت مورد بررسی قرار دهید و از میان آن ها سه الی چهار اسم را انتخاب کنید. حال باید با توجه به سایت ثبت علائم تجاری، اسمی را انتخاب کنید که از قبل ثبت نشده باشد. ممکن است در این مرحله با شکست مواجه شوید و همه اسامی مورد نظر شما از قبل ثبت شده باشند، اما ناامید نشوید باز هم برای این کار وقت گذاشته و تلاش کنید. شما باید به شبکه های اجتماعی هم مانند صفحات اینستاگرام، فیسبوک، حساب های توییتر و … سر بزنید تا دقیقا از تکراری نبودن نام انتخابی خود مطمئن شوید.

گام چهارم: اسم لوگوی خود را بارها بین دوستان و آشنایان و … آزمایش کنید و به بازخورد اولیه آن ها دقت کنید. ببینید آن ها از نامی که انتخاب کرده اید پی به نوع محصول می برند؟ در غیر این صورت متوجه خواهید شد از نام مرتبطی برای برند خود استفاده نکرده اید.

در حین انتخاب اسم لوگو باید به طرح لوگو و برند بوک هم توجه داشته باشید، این که هم نام مناسبی باشد و هم این که در کنار لوگو، در ذهن مخاطب ماندگاری خوبی داشته باشد. همچنین از هم تیمی های خود بخواهید تا احساساتی را که از نام برندتان در خود کشف می کنند، به شما بگویند. آن ها را یادداشت کنید و درباره تمامی احساساتی که نام برند شما ممکن است در مخاطب ایجاد کند فکر کنید.

اگر شما مشتریانی برای دیگر محصولاتتان دارید، می توانید از طریق شبکه های اجتماعی از آن ها درباره نام انتخابی برندتان نظر بخواهید. در هر صورت شما باید مطمئن شوید نام تجاری که انتخاب کرده اید، کاملا از هر نظر آزمایش خود را پس داده است.

امیدواریم در این راه بهترین باشید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757