خانه    بلاگ هالوگو      فضای منفی در طراحی لوگو چیست؟

فضای منفی در طراحی لوگو چیست؟

فضای منفی در طراحی لوگو
دسته بندی : بلاگ ها لوگو

امروزه کسب و کارهای مختلفی در حال فعالیت هستند که هر کدام از آن ها برای پیشرفت در کار خود و تشخص داشتن نیاز به لوگو دارند. به دلیل افزایش کسب و کار های مختلف، درخواست برای طراحی لوگو نیز افزایش می یابد از همین رو نیاز به خلاقیت و پیشرفت در این زمینه بیش…

برای اشتراک گذاری این مطلب روی آیکن ها کلیک کنید :

امروزه کسب و کارهای مختلفی در حال فعالیت هستند که هر کدام از آن ها برای پیشرفت در کار خود و تشخص داشتن نیاز به لوگو دارند. به دلیل افزایش کسب و کار های مختلف، درخواست برای طراحی لوگو نیز افزایش می یابد از همین رو نیاز به خلاقیت و پیشرفت در این زمینه بیش از پیش احساس می شود. یکی از خلاقیت های زیبا در زمینه طراحی لوگو، استفاده از فضای منفی است. موضوعی که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم.

معنای فضای منفی در طراحی لوگو

در مبحث طراحی لوگو دو موضوع وجود دارد که ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند و آن دو عبارتند از فضای خالی و فضای منفی.

فضای خالی به فاصله های موجود بین قسمت های مختلف یک لوگو می گویند. به عنوان مثال به فاصله بین تایپوگرافی و پیکتوگرام که در یک لوگو وجود دارد فضای خالی گفته می شود.

فضای منفی یا Negative Space  به فضایی گفته می شود که به طور مستقیم طراحی نمی شود بلکه اجزای دیگر لوگو طوری کنار هم قرار می گیرند که به صورت غیر مستقیم یک تصویر، متن و … همراستا با هدف برندینگ یک کسب و کار، ایجاد شود. استفاده از فضای منفی در طراحی، دارای تاثیر بسیار زیاد بر روی بیننده خواهد بود. این روش یکی از بهترین تکنیک ها در طراحی به حساب می آید.

اهمیت استفاده از فضای خالی در طراحی لوگو

استفاده از فضای خالی از ابتدای شروع به کار خود، یک تکنیک خاص به حساب می آمد و این ویژگی خود،| یعنی خاص و خلاقانه بودن را به لوگوهای خود نیز داده است. همه افراد از دیدن این لوگوها به وجد می آیند زیرا علاوه بر معرفی برند، مفهوم خاصی را به بیننده ارائه می دهند که فهم آن به اندک زمانی دقت و توجه نیاز دارد. به عنوان مثال به لوگوی فدکس دقت کنید. وجود یک فلش کوچک در این لوگو خلاقیت کار را بالا برده است. شاید بتوان گفت که اولین بار این ایده به ذهن طراح لوگو فدکس افتاد که از تکنیک فضای منفی استفاده کند و انقلابی را در صنعت طراحی لوگو به وجود آورد.

نمونه های دیگر در استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو

اکنون شرکت های بسیار معروفی در سراسر دنیا وجود دارد که از این تکنیک در طراحی لوگوی خود استفاده کرده اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

لوگو اسپارتان گلف کلاب

در این لوگو یک فرد را می بینید که در حال ضربه زدن به توپ گلف است و از طرف دیگر شاهد سر جنگوی اسپارتان به همراه کلاهش، خواهید بود. این لوگو دارای طراحی بسیار خلاقانه و هوشمندانه است و نمونه بسیار خوبی در استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو می باشد.

لوگو ای دی

شرکت ای دی تولید کننده وسایل تامین برق است. طراح لوگوی این شرکت از دو حرف ای و دی به صورت بسیار خلاقانه ای استفاده کرده به نحوی که به شکل دو شاخه وسایل برقی به نظر می رسد. این لوگو هم برند شرکت را نشان می دهد و هم به خوبی بیانگر نوع کسب و کار این برند می باشد.

لوگو امید برای کودکان آفریقایی

یک لوگوی عالی برای این مثال، لوگوی امید برای کودکان آفریقایی می باشد. در این لوگو نقشه قاره آفریقا به صورتی است که تصویر یک کودک را نشان می دهد که از سرپرست خود دور می باشد.

لوگو Blade

در نگاه اول طرح این تایپوگرافی بسیار ساده به نظر می رسد اما بعد از دقت بیشتر متوجه خواهید شد که حرف a به صورتی نوشته شده است که با تکنیک فضای منفی، شاهد تصویر یک چاقو خواهید بود که بیانگر نوع فعالیت این کسب و کار نیز می باشد.

لوگو مسابقات فرمول یک

در این لوگو در کنار حرف f خطوط قرمز رنگی را می بینید که نشانگر سرعت است و بین آن و حرف f عدد ۱ ایجاد شده است.

در استفاده از این تکنیک زیاده روی نکنید.

به کار بردن تکنیک فضای منفی می تواند لوگوی شما را بسیار خلاقانه و خاص کند، اما باید توجه داشته باشید که در این کار، زیاده روی نکنید؛ زیرا همانطور که قبلا آموخته اید نکته مهم در طراحی لوگو، رعایت اصل سادگی است که اگر از جزئیات زیاد در طراحی لوگو استفاده شود این اصل زیر سوال خواهد رفت. در نتیجه ی استفاده از جزئیات زیاد، ذهن بیننده خسته می شود و فضای مثبت دیده نخواهد شد. از همین رو، پروژه طراحی لوگو شکست خواهد خورد.

ویژگی های استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو

زمانی که در طراحی لوگو از تکنیک فضای منفی استفاده می شود نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت که موارد زیر از جمله ی آن ها می باشد:

استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو کار بسیار خلاقانه ای است.

یکی از ویژگی های مهم یک طراح گرافیک، خلاقیت او است که نتیجه کارش را متفاوت و تاثیرگذار خواهد کرد. با استفاده از این تکنیک، طراح به بیننده نشان خواهد داد که از چه میزان خلاقیت برخوردار می باشد و علاوه بر این، میزان نوآوری ها و توانایی های آن شرکت مربوطه را نیز به بیننده نشان می دهد.

استفاده از فضای منفی لوگو را جذاب می کند.

با استفاده از تکنیک فضای منفی می توانید به جای استفاده از اجزاء و عناصر مختلف در یک لوگو، با چند جزء ساده مفاهیم مورد نظرتان را به بیننده القا کنید. این مسئله اصل سادگی در طراحی لوگو را حفظ می کند و در عین حال جذابیت و زیبایی خاصی نیز دارد.

استفاده از فضای منفی، لوگو را ماندگار می کند.

همه ما لوگوهای خاص را در ذهن خود داریم و دلیل آن، خاص و منحصر به فرد بودن آن ها می باشد. وقتی که در طراحی یک لوگو از خلاقیت و هوشمندی استفاده شود، ذهن بیننده را برای فهم پیام موجود در آن لوگو، درگیر خواهد کرد و همین درگیری باعث می شود لوگو در ذهن مخاطب نقش ببندد و در واقع استفاده از این تکنیک است که باعث ماندگار شدن لوگو در ذهن مخاطب می شود.

استفاده از فضای منفی، لوگو را خاص و منحصربه فرد می کند.

در میان بسیاری از لوگوهایی که طراحی ساده ای دارند، لوگوهایی متمایز هستند که طراحی جذاب و خاصی داشته باشند. استفاده از تکنیک فضای منفی این ویژگی ها را به لوگو می دهد و علاوه بر این، انتقال دهنده پیامی به مخاطب است و به بیننده می گوید که این کسب و کار در چه زمینه ای فعالیت می کند.

در کنار اصول اولیه طراحی لوگو، استفاده از این دست تکنیک ها باعث می شود لوگوهایی طراحی کنید که خاص، جذاب، منحصر بفرد و زیبا هستند. این کار نیاز به تمرین و تمرکز زیادی دارد که حتما شما می توانید با سعی و تلاش خود به آن دست پیدا کنید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757