خانه    عکاسیآموزش عکاسیبلاگ ها      فشرده‌سازی لنز و چگونگی استفاده از آن در عکاسی

فشرده‌سازی لنز و چگونگی استفاده از آن در عکاسی

فشرده‌سازی لنز
دسته بندی : عکاسی آموزش عکاسی بلاگ ها

آیا تا به حال شنیده‌اید که یک عکاس توسط لنز تله فوتو “پس‌زمینه” را “فشرده سازی” یا “مسطح” کند؟ این دقیقا چه معنایی دارد؟ فاصله درک شده بین سوژه شما و بقیه صحنه به دو چیز بستگی دارد: در جایی که نسبت به سوژه خود می‌ایستید و فاصله کانونی لنز را انتخاب می‌کنید.

برای اشتراک گذاری این مطلب روی آیکن ها کلیک کنید :

فشرده‌سازی لنز چیست؟

برخی از عکاسان می‌گویند که تصاویر گرفته‌شده با یک لنز تله فوتو، نسبت به آن‌هایی که با یک لنز واید انگل گرفته شده‌اند، یک فاصله با سوژه کوتاه‌تر دارند. این کاملا درست نیست. اگر شما دو عکس از همان مکان بگیرید، یکی با یک لنز واید و یک لنز تله فوتو، آن‌ها همان فاصله درک شده را از جلو تا عقب دارند – به این دلیل که چشم‌انداز تغییر نکرده است!
پس فشرده‌سازی لنز چه چیزی است؟ فشرده‌سازی لنز زمانی رخ می‌دهد که شما یک عکس با یک لنز تله فوتو بگیرید، اما به خاطر لنز یا فاصله کانونی آن نیست. این به این دلیل است که ما تمایل داریم دورتر از سوژه خود بایستیم که از یک لنز بلند استفاده می‌کنیم. این ترکیب لنز بلند و فاصله سوژه به بیننده این تصور را می‌دهد که اشیا دور از آن‌ها بزرگ‌تر هستند. در نتیجه، این نشان می‌دهد که پس‌زمینه نزدیک‌تر به سوژه کشیده شده‌است.

هنگامی که از یک لنز واید انگل استفاده می‌کنید، اثر معکوس روی می‌دهد. وقتی از یک لنز واید استفاده می‌کنیم، تمایل داریم نسبت به سوژه‌های خود در مقایسه با یک لنز تله فوتو، بسیار نزدیک‌تر شویم. به دلیل نزدیکی نسبی، نزدیک به اشیا در فاصله بسیار بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. در نتیجه، المان‌های پس‌زمینه بسیار کوچک‌تر می‌شوند و دورتر به نظر می‌رسند.
فشرده‌سازی واقعا به دلیل فاصله بین دوربین و سوژه است. با فواصل کانونی طولانی‌تر (که یک میدان باریک از دید دارند) باید به عقب برگردید تا سوژه خود را همان اندازه در کادر نگه دارید. یک لنز واید یک میدان بسیار وسیع‌تر از دید دارد. برای اینکه سوژه خود را در یک تصویر زاویه باز نگه دارید، باید خیلی به سوژه خود نزدیک شوید.
به این روش فکر کنید. اگر یک شی نزدیک شما باشد، نسبتا بزرگ به نظر می‌رسد. فاصله بین شما و سوژه دوبرابر می‌شود و اندازه آن نصف می‌شود. آن فاصله را تا ده بار افزایش دهید و شی یک دهم اندازه است.

فشرده‌سازی و ترکیب لنز

زمانی که متوجه شدید که فاصله بین دوربین و سوژه شما که باعث این اعوجاج می‌شود، می‌توانید از فشرده‌سازی لنز استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک پرتره بگیرید، و المان‌های حواس‌پرت کننده زیادی در پس‌زمینه وجود دارد، سعی کنید از یک لنز بلند استفاده کنید و از سوژه خود عقب بایستید. با قدمی به عقب، شما می‌توانید سوژه خود را در مقابل یک عنصر واحد در پس‌زمینه به جای تمام کلاتر مجزا کنید.
بنابراین، هرچه دوربین شما به سوژه نزدیک‌تر باشد، پس‌زمینه دورتر خواهد شد. این کار در مورد اندازه نسبی و اندازه پس‌زمینه و فاصله مبالغه خواهد کرد. هنگامی که دوربین خود را دورتر از سوژه حرکت می‌دهید، پیش‌زمینه و پس‌زمینه به هم نزدیک‌تر خواهد شد. از این تکنیک برای ایجاد صمیمیت بین سوژه و یک پس‌زمینه دور استفاده کنید.
اگر شما بتوانید مواردی را که گفته شد زمانی که مشغول ترکیب‌بندی عکس خود هستید، در مورد فاصله به خوبی انجام دهید می توانتیسد عکسی را ثبت نمایید که برای دیگران یک عکس مهم باشد. سوژه به خود فکر کنید. به جای اینکه فقط لنز خود را زوم کنید و بیرون بروید، سعی کنید پاهای خود را حرکت دهید. با یک لنز واید یا دورتر با یک تله به سوژه خود نزدیک شوید. با این تکنیک آزمایش کنید و ببینید که چگونه پویایی‌های عکس‌های شما تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد!

با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757