خانه    بلاگ هاموشن گرافیک      تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن
دسته بندی : بلاگ ها موشن گرافیک

در دنیای امروز که استفاده از رسانه و سرگرمی برای اهداف مختلف گسترش یافته است، اصطلاح موشن گرافیک و انیمیشن زیاد استفاده می شود. این دو اصطلاح کاملا از یکدیگر جدا هستند ولی برخی از افراد این دو اصطلاح را به جای هم استفاده می کنند، در حالی که این جایگزینی کاملاً اشتباه است. به…

برای اشتراک گذاری این مطلب روی آیکن ها کلیک کنید :

در دنیای امروز که استفاده از رسانه و سرگرمی برای اهداف مختلف گسترش یافته است، اصطلاح موشن گرافیک و انیمیشن زیاد استفاده می شود. این دو اصطلاح کاملا از یکدیگر جدا هستند ولی برخی از افراد این دو اصطلاح را به جای هم استفاده می کنند، در حالی که این جایگزینی کاملاً اشتباه است. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن بپردازیم.

موشن گرافیک چیست؟

اصطلاح موشن گرافیک از دو واژه موشن به معنای حرکت و گرافیک به معنای نوع ویژه ای از تصاویر، ترکیب شده است. با توجه به معنای این اصطلاح، موشن گرافیک یک شاخه از هنر است که در آن تصاویرِ متحرک تولید می کند. در گرافیک به کمک نرم افزار های مختلفی مانند فتوشاپ تصاویر جذابی تولید می شوند که شبیه وکتور می باشند. اما موشن گرافیک علاوه بر فتوشاپ به نرم افزار افترافکت نیز احتیاج دارد. حالا اگر بخواهیم به طور دقیق تر موشن گرافیک را تعریف کنیم خواهیم گفت که موشن گرافیک یعنی کنار هم قرار دادن تصاویر مختلف و ایجاد حرکات مشخص همراه با صداگذاری های جذاب و منحصر بفرد.

کاربرد موشن گرافیک

از موشن گرافیک برای تولید تمامی تصاویر متحرک استفاده می شود. در ساخت بسیاری از تیزهای تبلیغاتی، برنامه های آموزشی، انیمیشن های دوبعدی و … از موشن گرافیک استفاده می شود. در موشن گرافیک همه چیز توسط ذهن طراح آن ساخته می شود و خبری از بازیگر، نورپردازی، صدابرداری و … نیست. طراح هنرمند موشن گرافیک، سناریو را به کمک نرم افزارهایی که در اختیار دارد، پیاده سازی می کند.

انیمیشن چیست؟

یکی از شاخه های هنر گرافیک، انیمیشن یا پویانمایی است که توسط ابزار های مختلفی انجام می شود. انیمیشن یعنی نمایش تصاویر مختلف با سرعت زیاد و پشت سرهم به گونه ای که بیننده فکر کند تصاویر در حال حرکت هستند. به بیان دیگر در انیمیشن از چندین تصویر ثابت استفاده می شود که هر کدام از آن ها موقعیت های مختلفی را به تصویر کشیده اند اما سرعت نمایش تصاویر بسیار بالا می باشد و در ذهن بیننده توهم متحرک بودن آن ها را ایجاد می کند. تمامی کارتون هایی که در دوران بچگی مشاهده کرده اید انیمیشن نام دارند و تنها از تصاویر ثابت ساخته شده اند. زمانی بیننده فکر می کند که اجزاء تصویر در حال حرکت هستند که فیلم به صورت پشت سرهم و با سرعت نمایش داده شود.

موشن گرافیک و انیمیشن چه تفاوت هایی دارند؟

در یک نگاه کلی موشن گرافیک و انیمیشن شباهت های زیادی دارند و هر دوی آن ها از یک سری نرم افزار های مشابه در ساخت خود استفاده می کنند. اما اگر بخواهیم با نگاه دقیق تری به آن ها توجه کنیم به تفاوت های آن ها بیشتر پی خواهیم برد. در ادامه به برخی از این تفاوت ها می پردازیم.

  • یک تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن این است که انیمیشن نمایش بصری از یک داستان است و دارای شخصیت ها و کاراکترهای مختلفی می باشد. این داستان در غالب یک انیمیشن کوتاه، انیمیشن بلند و کامل و یا فقط شخصیت های متحرک باشد. اما می توان گفت که موشن گرافیک درباره زندگی بخشیدن به چیزی است که وجود خارجی ندارد به عنوان مثال شکل هایی که در پس زمینه یک ویدئو وجود دارند جزء این دسته به حساب می آیند. در واقع موشن گرافیک نمی خواهد روایت داستانی را برای مخاطب نمایش دهد بلکه فقط می خواهد موضوع و بحث را به صورت کاملا واضح و روشن به مخاطب انتقال دهد. از همین رو در ساخت تیزرهای تبلیغاتی، توضیح روش تولید محصول و … از موشن گرافیک استفاده می شود.
  • تفاوت دیگر این دو اصطلاح مدت زمان آن ها است به این صورت که انیمیشن از آن جایی که می خواهد یک داستان را روایت کند و باید تمامی جزئیات را نمایش دهد، در نتیجه به مدت زمان بیشتری احتیاج دارد تا شخصیت ها را یکی یکی به مخاطب بشناساند و در خلال داستان مفاهیم خود را به او انتقال دهد. اما موشن گرافیک معمولا کوتاه تر است و خلاصه و مفید به ارائه مطلب خود می پردازد.
  • موشن گرافیک و انیمیشن در نحوه انتقال مفهوم نیز با یکدیگر تفاوت دارند به این صورت که در انیمیشن مفاهیم در قالب داستان و به مرور زمان یعنی در خلال کار و حتی به صورت سریالی و زنجیره وار به مخاطب انتقال داده می شود در صورتی که در موشن گرافیک مفهوم به صورت کاملا صریح و یکباره به بیننده انتقال داده می شود و به هیچ وجه روند زنجیره ای ندارد.
  • تفاوت دیگری که موشن گرافیک و انیمیشن با هم دارند از نظر سفارش دهندگان است. همانطور که گفتیم انیمیشن روایت کننده یک داستان است به همین دلیل کارگردانان و تهیه کنندگان و … برای انتقال مفاهیم مورد نظر خود و بالا بردن سطح فرهنگ جامعه، سفارش ساخت انیمیشن می دهند. در مقابل موشن گرافیک این گونه نیست و مدیران شرکت ها، صاحبان کسب و کار های مختلف برای آن که محصولات و خدمات خود را به مخاطب معرفی کنند، ساخت موشن گرافیک را سفارش می دهند و در واقع هدف آن ها تبلیغ تولیداتشان می باشد.
  • شخصیت ها و کاراکترهایی که در موشن گرافیک و انیمیشن استفاده می شود با یکدیگر متفاوت هستند. در انیمیشن باید متناسب با سناریو از شخصیت های مختلف استفاده کرد تا بتوان موثرتر، مفهوم داستان را به مخاطب انتقال داد. اما در موشن گرافیک چون هدف بیشتر جنبه بازاریابی دارد طبیعتا از شخصیت های متفاوتی استفاده می شود و تعداد کاراکتر ها نیز کم تر از انیمیشن خواهد بود.
  • تفاوت دیگری که انیمیشن و موشن گرافیک دارند این است که موشن گرافیک بیشتر مربوط به طراح گرافیک است و در مقابل، انیمیشن شباهت زیادی به تصویر سازی دارد.

با توجه به توضیحاتی که درباره موشن گرافیک و انیمیشن دادیم، اکنون شما می دانید که برای مشتریان خود از کدام هنر استفاده کنید. در قدم اول به سفارش مشتری خود توجه داشته باشید. اگر مشتری می خواهد که تلاش های شرکت خود را به نمایش بگذارد و یا محصولی را تبلیغ کند باید از موشن گرافیک برای او استفاده نمایید. در صورتی که مشتری می خواهد تاثیر محصولات و خدمات خود بر زندگی مردم را در غالب یک داستان عاطفی روایت کند باید از انیمیشن برای کار او استفاده کنید.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757