خانه    عکاسیآموزش عکاسی      در انتخاب لنز به چه نکاتی توجه کنیم؟

در انتخاب لنز به چه نکاتی توجه کنیم؟

در انتخاب لنز به چه نکاتی توجه کنیم
دسته بندی : عکاسی آموزش عکاسی

مهم ترین وسیله در عکاسی، لنز دوربین است که اگر نباشد، عکاسی اتفاق نمی افتد. لنز های دوربین انوع مختلفی دارد که هر کدام برای منظور خاصی استفاده می شوند به همین دلیل عکاس باید قبل از خرید، ویژگی ها و نکات لازم درباره هر لنز را بداند و سپس با توجه به هدف و…

برای اشتراک گذاری این مطلب روی آیکن ها کلیک کنید :

مهم ترین وسیله در عکاسی، لنز دوربین است که اگر نباشد، عکاسی اتفاق نمی افتد. لنز های دوربین انوع مختلفی دارد که هر کدام برای منظور خاصی استفاده می شوند به همین دلیل عکاس باید قبل از خرید، ویژگی ها و نکات لازم درباره هر لنز را بداند و سپس با توجه به هدف و کار خود، لنز مورد نیازش را خریداری کند. به همین خاطر است که می گوییم در انتخاب لنز باید به نکاتی دقت داشته باشید. اگر می خواهید در این رابطه بیشتر بدانید ما را همراهی کنید.

در ادامه نکاتی را که باید در انتخاب لنز دوربین مد نظر داشته باشید را بیان می کنیم.

توجه به لنز و سازگاری آن با دوربین

قبل از اقدام به خرید لنز باید خوب دقت کنید که لنز به صورت فیزیکی کاملا با دوربین شما سازگار و منطبق باشد. دوربین هایی که مجهز به لنز کراپ فریم یا APS-C  هستند می توانید از بین لنز های مخصوص دوربین های فول فریم یا APS-C  لنز انتخاب نمایید. لنز های APS-C  به طور معمول ارزان تر لنز های فول فریم هستند و وزن کمتری نیز نسبت به آن ها دارند. دو نمونه از لنز های APS-C  سری کاننEF-S  و سری نیکون DX می باشند.

در صورتی که سنسور دوربین شما فول فریم می باشد فقط از لنز های فول فریم استفاده نمایید زیرا سایر لنز ها با دوربین شما سازگار نیستند.

البته برخی از لنز های قدیمی و آنالوگ بر روی دوربین های دیجیتال الان خود استفاده نمایید. به عنوان مثال لنز های کانن که تاریخ ساختشان مربوط به دهه ۱۹۸۰ میلادی است با دوربین های DSLR امروزی تطابق دارد. لنز های نیکون هم مواردی که تاریخ تولیدشان  از ۵۰ سال پیش تا کنون است برای دوربین های جدید امروزی می توانند سازگاری داشته باشند.

توجه به دیافراگم لنز یا Aperture

یکی از مواردی که در انتخاب لنز باید مورد توجه داشته باشید، دیافراگم و میزان گشادی آن است. دیافراگم در حکم مردمک چشم ما عمل می کند و هر چقدر باز تر و گشاد تر باشد میزان نور بیشتری را دریافت می کند. به مدت زمان باز ماندن دیافراگم، زمان یا سرعت شاتر می گویند که میزان آن در جذب نور تاثیر زیادی دارد. باید با توجه به نور محیط، لنز دوربین مناسب انتخاب کنید تا بتوانید دیافراگم آن را مطابق تور میط تنظیم کرده و عکس های با کیفیتی تهیه نمایید.

هر لنز دارای محدوده دیافراگم مشخصی است که با عدد f علامت گذاری شده است. علاوه بر میزان جذب نور، دیافراگم در تاری پس زمینه موثر است به عبارت دیگر انتخاب دیافراگم های مختلف به شما کمک می کند تا تاری سوژه و صحنه را کنترل نمایید. هر چقدر عدد دیافراگم کم باشد قسمت کمتری از صحنه مورد نظر در محدوده فوکوس قرار می گیرد.

توجه به فاصله کانونی یا زاویه دید لنز

فاصله کانونی می تواند زاویه دید لنز یا قاب دوربین شما را تنظیم نماید. هر چقدر فاصله کانونی کم باشد می توانید تصویر وسیع تری را عکس برداری نمایید و هر چقدر فاصله کانونی بیشتر باشد می توانید بر روی سوژه هایی که در فاصله های زیادی از شما قرار دارند زوم کنید. اگر می خواهید قدرت زوم دوربین خود را بالا ببرید بهتر است از لنز های تله فوتو استفاده نمایید که در محدوده ۵۵ تا ۳۰۰ میلی متری قرار می گیرند.

انواع لنز ها کدام اند؟

لنز ها کاربرد های مختلفی دارند مثلا برخی از آن ها برای عکاسی از منظره برخی برای عکاسی از پرتره برخی برای عکاسی از سوژه های کوچک مناسب هستند. باید طبق خواسته خود لنز انتخاب کنید.

در صورتی که دوربین DSLR شما یک لنز کیت داشته باشد احتمال زیادی دارد که این لنز  از نوع زوم باشد. لنز های زوم محبوبیت بالایی دارند چون انعطاف پذیری خوبی دارند و شما بدون تغییر بنز و جابجایی خود می تواند از سوژه های دور و نزدیک عکس برداری نمایید. اما در مقابل، لنز های پرایم در فاصله کانونی ثابت، ثابت می باشند و دامنه دیافراگم وسیع تری دارند و در برخی موارد عکس های واضح تری نسبت به لنز زوم به شما می دهند.

لنز زوم:

لنز های زوم طیف گسترده ای از فواصل کانونی را پوشش می دهند یعنی شما در یک نقطه قرار بگیرید و بدون تغییر در وضعیت خود یا دوربین از هر سوژه ای در هر فاصله ای عکس بگیرید. این لنز ها برای مسافرت خیلی مناسب هستند زیرا شما را از داشتن چندین لنز بی نیاز می کنند. طیف این لنز ها گسترده است مثلا ۱۰-۱۸ میلی متر، ۱۸ – ۵۵ میلی متر و یا ۷۰ – ۲۰۰ میلی متر.

لنز پرایم:

لنز های پرایم قابلیت زوم کردن بر روی سوژه ها را ندارند به همین دلیل سبک تر و کوچک تر از لنز های زوم هستند. قیمت لنز های پرایم مناسب تر است و کیفیت عکس هایی که با آن ها گرفته می شود ممکن است بالا تر از عکس هایی باشد که با لنز زوم گرفته شده باشد. در واقع می توان گفت نور و وضوح تصویر در لنز های پرایم بیشتر است. دیافراگم این نوع لنز ها گستردگی و گشودگی بیشتری نسبت به بقیه لنز ها دارد در نتیجه کنترل نور در آن ها بهتر اتفاق می افتد. یک لنز پرایم که به درد تمامی عکاسان مبتدی و تازه کار می خورد لنز ۵۰ میلی متری با دیافراگم f/1.8  است.

لنز های عادی

روش دیگری در دسته بندی لنز ها وجود دارد که به صورت زیر است:

واید یا زاویه باز:

برای عکاسی از منظره و و صحنه هایی که قرار است بخش وسیعی عکس برداری شود، این نوع لنز ها مناسب هستند. البته تاکید این لنز ها بیشتر بر پیش زمینه است که سبب می شود پس زمینه کمی دورتر به نظر بیاید. لنز واید برای عکاسی از منظره، طبیعت، فضای داخلی، ساختمان ها، عکس های گروهی و … مناسب هستند.

استاندارد:

با استفاده از این نوع لنز، پرسپکتیو به خوبی به نمایش گذاشته می شود به طوری که کمترین میزان تحریف را داشته باشد. در موارد استفاده عمومی، عکاسی از پرتره و عکاسانی که تازه کار هستند، این لنز ها مناسب می باشند.

تله فوتو:

زاویه دید لنز های تله فوتو خیلی محدود است به همین دلیل در عکاسی از سوژه هایی که دور هستند مناسب می باشند. در عکاسی از حیات وحش، منظره، رویداد های ورزشی و … می توان از این لنز ها استفاده کرد.

ماکرو:

از لنز ماکرو برای عکس برداری از سوژه های کوچک در فاصله مثلا ۲ سانتی متری استفاده می شود البته برای استفاده معمولی هم کاربردی هستند. برای عکاسی از حشرات، گل ها، جواهرات و … کاربرد دارند.

فیش آی:

این نوع لنز از لنز های واید اندکی وایدتر می باشند و می توانند زاویه دید ۱۸۰ درجه ای را عکس برداری کنند. برای عکس های هنری، عکاسی از معماری داخلی ساختمان و … مناسب می باشند.

فوکوس

نکته دیگری که در انتخاب لنز باید به آن توجه کنید، فوکوس آن است. فوکوس دوربین به صورت خودکار و یا دستی اتفاق می افتد. با توجه به سوژه هایی که برای عکاسی مد نظر دارید باید به فوکوس کردن نیز توجه داشته باشید.

کیفیت ساخت لنز

در هنگام خرید لنز علاوه بر تمامی نکات گفته شده باید دقت کنید که متریال استفاده شده در ساخت لنز ها چیست و از بالا بودن کیفیت آن ها مطمئن شوید. البته هر چقدر دوربین با کیفیت تر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. لنز های ارزان قیمت از جنس پلاستیک بی کیفیت هستند که مقاومت چندانی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی ندارند به همین دلیل اگر قرار است در زیر باد و باران عکاسی کنید به این نکته هم توجه داشته باشید.

با توجه به تمامی نکاتی که بیان کردیم و ویژگی هایی که برای لنز های مختلف برشمردیم شما باید لنز مناسب خود را انتخاب کنید. این که تمایل دارید در چه حیطه ای فعالیت کنید و از چه سوژه هایی عکس برداری کنید در انتخاب لنز به شما کمک خواهد کرد.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757