خانه    عکاسیآموزش عکاسیبلاگ ها      ترکیب بندی در عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی
دسته بندی : عکاسی آموزش عکاسی بلاگ ها

عبارت “ترکیب‌بندی” نه تنها به هنرهای بصری، بلکه به موسیقی، ادبیات و تقریبا هر نوع هنر دیگری نیز اعمال می‌شود. در برخی زمینه‌ها مثل نوشتن، این عبارت ممکن است به اندازه زیادی مورد استفاده قرار نگیرد، اما با این وجود به همان اندازه قابل تعبیر است. به طور کلی عبارت “ترکیب” دارای دو معنای متمایز و در عین حال مرتبط است.

برای اشتراک گذاری این مطلب روی آیکن ها کلیک کنید :

مهم‌تر از همه، “ترکیب‌بندی”، قرار دادن اشیا و عناصر نسبی در یک اثر هنری را توصیف می‌کند. در نتیجه، ترکیب‌بندی یک جنبه کلیدی از کار خوب هنر است. به سختی راهی برای تعیین اهمیت ترکیب‌بندی وجود دارد. هر هنرمند بلندپرواز باید توجه زیادی به آثار خود بکند. ترکیب‌بندی خوب به اندازه کافی جزئیات دارد. عناصر بسیار کمی بد هستند زیرا اثر هنری جزئیات ضروری را که تفسیر صحیح ممکن را می‌سازد از بین می‌برد. همچنین تعادل یک تصویر را نیز خراب می‌کند. و بسیاری از عناصر نیز می‌توانند بسیار حواس‌پرت کننده باشند. ترکیب‌بندی خوب به تعادل خوبی نیاز دارد. بهتر است مطمئن شوید که تمام عناصر موجود برای ایده یا داستانی که سعی دارید از آن عبور کنید، ضروری هستند.

ترکیب‌بندی در عکاسی

اکنون که تعریف کلی عبارت “ترکیب‌بندی” را می‌دانیم، درک معنای آن در عکاسی خیلی دشوار نیست. به بیان ساده، ترکیب‌بندی یک تصویر به معنی مرتب کردن عناصر درون آن به شیوه‌ای است که مناسب ایده اصلی و یا هدف کارتان است. عناصر می‌توانند با حرکت دادن اشیا و یا سوژه انجام شوند. یک مثال خوب برای این مورد عکاسی پرتره یا عکاسی حیات وحش و عکاسی در نوردهی بلندمدت است. عکاسی خیابانی شامل این مورد نمی شود، چون عکاس معمولا انتخاب سوژه خود را ندارد، اما باید منتظر بماند تا مناسب‌ترین موقعیت را در کادر به دست آورد. روش دیگر ترتیب دادن عناصر، تغییر موقعیت خود است. چنین روشی در شرایطی مناسب است که به عکاس اجازه حرکت به صورت فیزیکی، مانند عکاسی منظره را نمی‌دهد.

می‌توان فرض کرد که ترکیب‌بندی خوب چیزی است که برای چشم دلپذیرتر است. در نتیجه، هدف ترکیب‌بندی خوب باید سوژه و یا خود را با رفتار مطبوع و جذاب نشان دهد. اما این نظر کمی سطحی است. هیچ کار هنری برای بیننده خوشایند یا زیبا نیست. برخی از هنرمندان تلاش می‌کنند تا با ایده‌های مختلف و قوی‌تر سوژه خود را بیان کنند، و همچنین انتخاب‌های ترکیبی به دستیابی به آن کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر یک هنرمند از بیننده بخواهد که احساس ناراحتی یا اضطراب کند، ترکیب‌بندی را انتخاب خواهد کرد که حداقل “طبیعی” است و با چیزی غیر منتظره و تکان‌دهنده روبرو خواهد شد. یک مثال خوب از این کار عکاسی از جنگ است، که عکاسان اغلب سعی می‌کنند به بیننده کمک کنند تا احساس کند که جنگ ویرانگر چگونه است. از سوی دیگر، یک هنرمند ممکن است قربانیان جنگ را به شیوه‌ای بسیار تملق‌آمیز و بسیار زیبا به تصویر بکشد. با این کار، او بر طبیعت زشت جنگ با شیوه‌ای عجیب و طعنه‌آمیز تاکید می‌کرد. بنابراین، در پایان، هدف ترکیب‌بندی خوب، کمک به بیان ایده هنرمند از طریق ابزار لازم است.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757