خانه    آموزش عکاسیبلاگ ها      صفر تا صد راه اندازی آتلیه عکاسی

صفر تا صد راه اندازی آتلیه عکاسی

صفر تا صد راه اندازی آتلیه عکاسی
دسته بندی : آموزش عکاسی بلاگ ها

شما در هر فیلد کاری نیاز دارید پس از مدتی آن را گسترش داده و به فکر درآمد زایی بیشتری باشید. در حرفه ی عکاسی نیز همین سخن صادق است یعنی چه شما یک عکاس حرفه ای باشید چه آماتور مهم ترین گام این است که در ابتدا برای خود یک آتلیه عکاسی و یا یک آتلیه خانگی داشته باشید. اولین مزیت آن این است که شما فضایی دارید که در آن به تمرین در حرفه ی خود بپردازید. پس از اینکه مراحل اولیه را پشت سر گذاشتید و تبدیل به یک عکاس حرفه ای شدید دیر یا زود با متقاضیانی مواجه می شوید که می خواهند از خودشان یا محصولاتشان عکاسی کنند. حال اگر شما در ابتدای کار بودجه ی زیادی برای راه اندازی آتلیه عکاسی ندارید می توانید از یک آتلیه کوچک خانگی شروع کنید و هزینه هایی که قرار بوده برای یک آتلیه عکاسی در نظر بگیرید را خرج خرید تجهیزات کنید.

برای اشتراک گذاری این مطلب روی آیکن ها کلیک کنید :

مراحل راه اندازی آتلیه عکاسی

مراحل راه اندازی آتلیه عکاسی

گرفتن مجوز

قدم اول برای راه اندازی یک آتلیه گرفتن مجوز است که شرط لازم برای آن این است که شما آموزش عکاسی دیده باشید و مدرکی در این زمینه گرفته باشید که اتحادیه عکاسان با تکیه بر آن به شما مجوز تاسیس آتلیه بدهد.

بطور کلی مدارک لازم و مراحل آن جهت گرفتن مجوز به قرار زیر می باشد :

مراجعه به اتحادیه مورد نظر

تقاضای پروانه کسب قبل از شروع کار

ارائه گواهی مهارت در زمینه ی عکاسی و فیلمبرداری

بازرسی مکان مورد نظر توسط اتحادیه

تحویل اجاره نامه یا سند مالکیت

فتوکپی از تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی همراه با فتوکپی کارت پایان خدمت و یا معافی برای آقایان

۱۲ قطعه عکس

ارائه فیش حقوقی و حق عضویت در اتحادیه

ارائه گواهی سوء پیشینه ، گواهی عدم اعتیاد

ارائه تاییدیه از اداره دارایی ، شهرداری ، اماکن

ارئه فیش صنعت ، معدن و تجارت

ارائه فیش ابطال تمبر

ثبت نام در سایت ایرانیان اصناف

تاییدیه مجمع امور صنفی

بعد از ارائه دادن این مداک ارزیابی توسط اتحادیه انجام شده و با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی و پرداخت مبلغ حدودی دو میلیون و پونصد هزار تومان مجوز صادر شده و می توانید فعالیت خود را آغاز کنید

انتخاب مکان

پس از پشت سر گذاشتن مراحل اول که گرفتن مجوز از اتحادیه عکاسان بود قدم بعدی انتخاب مکان است. طبق قوانینی که اتحادیه عکاسان وضع کرده حداقل فضای ممکن برای آتلیه عکاسی ۳۰ متر مربع و برای فیلمبرداری ۱۲ متر مربع می باشد که بعدا توسط کارشناسان اتحادیه ارزیابی و صلاحیت آن بررسی می شود. طبق قوانین در اجاره نامه ملک باید قید شود که ملک مربوطه جهت عکاسی اجاره داده شده است و اجاره نامه به نام صاحب مجوز باشد. مواردی که برای انتخاب مکان آتلیه باید در نظر بگیریم عبارت اند از :

سهولت دسترسی و حداقل ترافیک

انتخاب محیطی گرم و امن که به مشتریان حسی خوبی انتقال بدهد

محیطی که حداقل صداهای خارجی را داشته باشد چرا که در بسیاری از فیلمبرداری ما وجود نویز های اضافی را نمی خواهیم

محیطی که جایی برای پیشرفت و گسترش شغل ما را در آینده داشته باشد و…

دیزاین آتلیه

پس از انتخاب مکان و با در اختیار داشتن یک استودیو خالی نوبت آن می رسد که با وسایلی مثل تابلو های زیبا ، دکورهای چوبی ، گل ، تور ، کاغذ دیواری ، مبل ، صندلی متحرک ، میز ، پوستر های بزرگ رنگی ، هماهنگ کردن رنگ های استفاده شده در طراحی داخلی آتلیه ، و … آن را طراحی و دیزاین کنید. گفته می شود آتلیه عکاسی محل ثبت خاطرات است. این محیط باید به گونه ای طراحی و دیزاین شود که هم باعث جذب مشتری شده و هم محیطی دلنشین باشد. در طراحی و دیزاین آتلیه عکاسی باید باید المان هایی که برای عکاسی عروس ، عکاسی کودک ، عکاسی پرتره و … رعایت کرده و برای هر کدام حرفی برای گفتن داشته باشیم تا در هنگام مراجعه مشتری نظر او را جلب کنیم

خرید وسایل و تجهیزات

تجهیزات و وسایل آتلیه عکاسی

هر چقدر در حرفه ی خود که عکاسی است ایده آل بوده و حرفی برای گفتن داشته باشید اگر تجهیزات و وسایل مورد نیاز را برای کار خود در اختیار نداشته باشید نمی توانید به موقع پاسخگوی نیاز مشتریان خود بوده و در کار خود پایدار بمانید.

کامپیوتر : شاید اینگونه تصور کنید که اصلی ترین ابزار یک عکاس در آتلیه عکاسی اش دوربین است. اما تا زمانی که شما یک کامپیوتر نداشته باشید تا عکس هایی که گرفته اید پردازش و ادیت کرده و در اختیار مشتری قرار دهید عکس ثبت شده در دوربین شما ارزش زیادی ندارد. پس وجود کامپیوتر از اولین وسایل مورد نیاز برای استودیو عکاسی است.

دوربین و لنز : با توجه به مطرح کردن ضرورت داشتن کامپیوتر باید به این نکته نیز توجه کنیم که تا وقتی دوربینی مناسب همراه با لنز نداشته باشیم نمی توانیم عکسی بگیریم و آن را ثبت کرده و در کامپیوتر پردازش کنیم. شاید بتوان گفت وجود دوربین و کامپیوتر در یک استودیو عکاسی دو عضو جدایی ناپذیرند.

تجهیزات نور پردازی : نور ماده خام عکاسی محسوب می شود پس ارزش این را دارد که برای آن هزینه کنیم حتی در شرایطی که آتلیه نداریم. پس تجهیزات نوری از ضروری ترین ابزار موجود در آتلیه عکاسی است. این تجهیزات شامل یک منبع نوری مناسب ، اسپیدلایت ، چتر و استند نور ، سافت باکس ، رفلکتور یا بازتاب دهنده ی نور و… که به اختصار به توضیح هر یک می پردازیم.

منبع نور مصنوعی ، نه تنها در غیاب نور طبیعی بلکه برای خیلی از سبک های عکاسی نیاز به یک منبع نوری مصنوعی داریم. این منبع نور می تواند نور های تنگستن باشد که از متداول ترین منابع نور مصنوعی در عکاسی هستند. این منابع نوری نور دائمی در اختیار عکاس می گذارند اما معایبی مثل نداشتن قدرت کافی در نوردهی و صرف انرژی زیاد دارند.

نورهای فلورسنت ، نورهای فسفری رنگ کم مصرفی که به دلیل نداشتن قدرت زیاد خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

فلاش ها ، نور های لحظه ای پر مصرفی که عموما سر دوربین ها نصب می شوند. فلاش های مورد استفاده در آتلیه عکاسی نوع بزرگتر این منابع نوری هستند که مستقل روی سه پایه ها قرار می گیرند و اصطلاحا به آن ها فلاش های چتری می گویند. بر خلاف منابع نوری تنگستن تقریبا نوری شبیه خورشید داشته و سوژه ی مورد نظر را به صورت لحظه ای روشن می کنند.

فلاش اکسترنال یا اسپیدلایت ، نوعی از فلاش ها که قیمت مناسب تری دارند و نسبت به فلاش های استودیویی حمل و نقل راحت تری دارند چرا که کم حجم تر هستند. اسپیدلایت ها قدرت نور کمتری دارند.

چتر و سافت باکس ، از اصلاح کننده های نور هستند. نتیجه اصلاح نور توسط سافت باکس ها نوری شبیه نور خورشید است. اما چتر ها جز ارزان قیمت ترین اصلاح کننده های نور هستند که محبوبیت بیشتری دارند. بر خلاف سافت باکس ها می توانید بوسیله چتر ها جهت نور را کنترل کنید.

بکگراند : پس زمینه های عکاسی که می توانید در مدل های مختلف تهیه کنید واستفاده از نوع پیشرفته ی آنها نیازمند این است که شما استفاده از تکنیک های فلاش را بلد باشید.

و سایر تجهیزات جانبی مثل باتری ، کارت حافظه ، کیف برای حمل و نقل ، و ….

هزینه های وسایل آتلیه عکاسی :

اینگونه تصور نکنید که حتما باید تجهیزات گران قیمتی بخرید تا کار و حرفه ی شما نتیجه ی مطلوبی بدهد. برای شروع کار از هزینه های کم شروع کنید.

دوربین : هزینه برای خرید یک دوربین نسبتا خوب در ابتدای کار می تواند بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون باشد.

لنز دوربین : به گفته ی خیلی از عکاسان حرفه ای لنز دوربین از خود دوربین اهمیت بیشتری دارد و برای گرفتن تصاویری با وضوح بالا و کیفیتی ایده آل شما باید لنز دوربین را نیز خریداری کنید که برای آن بودجه ای بین ۷ تا ۱۵-۱۶ میلیون در نظر بگیرید.

خرید تجهیزات دیگر از جمله فلاش ، تجهیزات نور پردازی ، رفلکتور ، کیت نور آتلیه ای و سایر وسایلی که در بالا از آنها نام بردیم بودجه ای در حدود ۱۶-۱۷ میلیون در نظر بگیرید. تجهیزات نور پردازی از مهم ترین ابزار عکاسی به شمار می روند که باید در خرید آنها دقت کنید.

چگونه یک آتلیه عکاسی خانگی راه اندازی کنیم ؟

چگونه یک آتلیه عکاسی خانگی راه اندازی کنیم؟

یافتن مکان مناسب از المان های مهم در یک آتلیه عکاسی خانگی است که بهترین گزینه فضای سالن پذرایی با دیوارهایی پهن و عریض می باشد. برای بکگراند حداقل فضایی که نیاز دارید روی دیوار ۹ متر مربع می باشد. برای ایجاد این پس زمینه می توانید از متریال ارزان قیمت مثل چاپ های رنگی ، پارچه ها و … استفاده کنید. اگر امکان استفاده از چنین فضایی برای شما به هر دلیلی مقدور نیست ناچار از فضایی کوچک تر استفاده کنید. برای عکاسی های تبلیغاتی و پرتره فضایی در ابعاد ۳ متر مربع هم کفایت می کند.

همانطور که قبلا ذکر کردیم نور پردازی از المان های مهم در عکاسی است. از نور طبیعی که پنجره های خانه در اختیار شما قرار می دهند استفاده کنید. برای عکاسی خانگی بهره بردن از این همین گزینه های ابتدایی و ساده باعث صرفه جویی بیشتر در هزینه های مربوط به نور پردازی شما می شود.

از دیگر تجهیزات مورد نیاز در آتلیه عکاسی خانگی فلاش چتری استودیویی ، سه پایه ، رفلکتور ، خیمه عکاسی برای عکاسی های تبلیغاتی ، میز و صندلی ، که در مورد آ نها قبلا مفصل توضیح داده ایم.

در مورد هزینه راه اندازی آتلیه عکاسی خانگی با توجه به مواردی که قبلا توضیح دادیم در شرایطی که بودجه ی بسیار کمی دارید چیزی حدود ۳۰-۴۰ میلیون باید هزینه کنید تا عکس هایی خوب بگیرید.

 

سوالات متداول

با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757