خانه    آموزش عکاسیبلاگ ها      بررسی زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در دوربین عکاسی

بررسی زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در دوربین عکاسی

بررسی زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در دوربین عکاسی
دسته بندی : آموزش عکاسی بلاگ ها
برچسب ها :

دوربین های دیجیتال دارای دو نوع زوم مختلف هستند: زوم اپتیکال و زوم دیجیتال. زوم اپتیکال همانند زومی است که در دوربین های استاندارد عکاسی وجود دارد. این زوم که با استفاده از سیستم لنز انجام می شود، در واقع اختلاف بزرگنمایی بین حداقل و حداکثر فاصله کانونی را نشان می دهد. لازم به ذکر است که در دوربین های دیجیتال این بزرگنمایی قبل از ثبت تصویر توسط CCD انجام می شود. چیزی که در مورد زوم دوربین ها اهمیت دارد میزان زوم اپتیکال آن ها است. در واقع، زوم دیجیتال یک حیله بازاریابی است و تقریبا ارزشی ندارد!

برای اشتراک گذاری این مطلب روی آیکن ها کلیک کنید :

از اوایل سال ۲۰۰۰ بیشتر دوربین های دیجیتال با لنزهای زوم دارای موتور عرضه می شوند که محدوده مؤثرتری از زاویه باز تا تله فتو را پوشش می دهند. زوم اپتیکال معمولا در محدوده ۳X تا ۱۰X می باشد، ولی بالاتر از این هم می‌تواند باشد. عبارت بزرگنمایی چند برابر می تواند کمی گمراه کننده باشد، چون مثلا عبارت ۳X در مورد دوربین های مختلف معانی متفاوتی می دهد. این بخاطر این است که فاصله کانونی واقعی در یک دوربین دیجیتال به اندازه سنسور آن بستگی دارد.

بخاطر همین معمولا دروبین های دیجیتال برای مقایسه، عبارت بزرگنمایی معادل در مقیاس ۳۵mm را برای فاصله کانونی ذکر می‌کنند که در واقع بزرگنمایی حقیقی دوربین از آن استنباط می شود. لنز زوم ۳X معمولا فاصله کانونی معادلی بین ۳۵mm تا ۱۴۰mm دارند. بعضی از دوربین ها بین محدوده کلی فاصله کانونی قابلیت زوم تدریجی را دارند و بعضی دیگر فقط در ۲ یا ۳ گام از پیش تنظیم شده بیشتر زوم نمی کنند.

زوم دیجیتال چیزی بیش از بریدن ناحیه میانی تصویر توسط نرم افزار دوربین نیست. تصویری که با زوم دیجیتال ۲X گرفته شده است، چه روی مانیتور و چه در هنگام پرینت، با نصف وضوح اولیه اش دیده می شود. ولی در دوربین با استفاده از نرم افزار داخلی پیچیده ای سعی می شود ، وضوح اولیه خود را بازیابی نماید. با این حال، تعدادکمتری از پیکسل های اولیه عکا در بازسازی تصویر بزرگ شده حضور خواهند داشت که این عمل باعث عدم شارپ بودن تصویر خواهد شد. برخی از دوربین های دیجیتال فقط از زوم دیجیتال برخوردار هستند و در بعضی دیگر این امکان به عنوان مشخصه ای اضافه بر زوم اپتیکال در دوربین قرار داده شده است. بهر حال آنچه گه مشخص است این است که زوم دیجیتال کیفیت و ارزش چندانی ندارد.

برای اینکه بتوانید این مشکل زوم دیجیتال یعنی کیفیت پایین عکس را برطرف نمایید عکاس ماکرو پیشنهاد می شود. از این روش بهترین عکاسان نیز استفاده می کنند. معمولا گزینه عکس ماکرو در دوربین ها وجود دارد که امکان عکس برداری در فاصله ۳ سانتیمتری را نیز فراهم می کند. ولی معمولا محدوده فاصله کانونی در حدود ۱۰ تا ۵۰ سانتیمتر را پشتیبانی می کند.

با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757