خانه    آموزش عکاسیبلاگ ها      سه عنصر یک عکس خوب

سه عنصر یک عکس خوب

سه عنصر یک عکس خوب
دسته بندی : آموزش عکاسی بلاگ ها

هر عکس موفق سه عامل مشترک دارد، که خیلی به طور خاص تعجب‌آور نیستند. دیافراگم مناسب، نوردهی، و فاصله فوکوس؟ دوربین، لنز و سه‌پایه مناسب؟ نه! سه متغیر که بیشتر در عکاسی مهم و بسیار ساده هستند: نور، سوژه، و ترکیب‌بندی.

برای اشتراک گذاری این مطلب روی آیکن ها کلیک کنید :

نور

اساس اصلی عکاسی نور است. بدون آن، شما نمی‌توانید در وهله اول عکس بگیرید، چه برسد به چیزهای خوب.
کیفیت نور در هر عکسی متغیر است و ثابت نیست اما به عکس شما ساختار اصلی را می دهد. شما نمی توانید بیشتر از نور چیزی را به دست آورید. شما احتمالا عکس‌هایی با منظره های زیبایی دیده‌اید ، عکس‌هایی که در غیر این صورت تا حدودی معمولی بوده‌اند. چه چیزی در مورد نور است که آن را برای کیفیت نهایی عکس‌های خود مهم می‌سازد؟

در ساده‌ترین حالت، نور یک نوع احساس است. احساس عکس شما بسته به شرایط نوری بسیار متفاوت خواهد بود: نور شدید، نور ملایم، نور گرم، نور سرد، و هر چیزی که بین آن‌ها باشد. هر نوع یک پیام احساسی متفاوت را منتقل می‌کند و حول شخصیت تصویر نهایی شما تغییر می‌کند. اگر چه راه‌های دیگری برای انتقال احساسات در عکس وجود دارد، اما نور یکی از قوی‌ترین هاست.
اگر تا به حال به روشنی فکر نکرده اید، فقط بیرون بروید و عکس بگیرید. در برخی موارد، شما خود را خواهید یافت که صحنه‌ای را ثبت کنید که شرایط نوری تماشایی داشته باشد، و شما درک خواهید کرد که گرفتن عکس‌های عالی تقریبا آسان است.

سوژه

وقتی اکثر ما یک عکس می‌گیریم، این کار را به این دلیل انجام می‌دهیم چون چیزی در چشم ما دیده می‌شود.
این در واقع همان سوژه اصلی شما برای عکاسی است.
اگر شما در مورد یک عکس با شخص دیگری سخن می‌گویید، احتمالا اولین موارد را به آن‌ها می‌گویید: “این عکسی از یک کوه با برف است ” این عکسی از یک نهنگ است که من سال گذشته دیدم “. این عکسی از دوست من است.”

ما به عنوان انسان در مورد جهان از نظر سوژه‌ها فکر می‌کنیم. اما اغلب مردم به این موضوع توجه نمی‌کنند که یک سوژه خوب می‌تواند بینندگان شما را جذب کند، و بخش‌های دیگر یک تصویر – از جمله عناصر حیاتی، حتی نور – اجازه دارند در پس‌زمینه محو شوند.
در واقع انتخاب یک سوژه مناسب ، قلب عکس شما به شمار میرود که میتواند یک جریان عمیق را در عکس شما ایجاد نماید.

ترکیب

در نهایت، سومین عنصر حیاتی هر عکس، ترکیب‌بندی شماست.
ترکیب‌بندی کاملا ساده است، چیدمان موارد در عکس شما. این شامل موقعیت دوربین شما، روابط بین عناصر یک عکس و موضوعاتی است که شما بر آن تاکید می‌کنید. ترکیب‌بندی این است که چگونه به داستان خود در عکس بیان می کنید.

یک ترکیب “خوب” باعث می شود شما داستان اصلی عکس خود را بدون اینکه حواس پرتی برای بیننده داشته باشد بیان کنید. بینندگان شما مجبور نیستند از بین یک آشفتگی پیچیده گیج شوند تا بفهمند که چرا آن عکس را گرفته بودید.
اگر این سه متغیر را در نظر بگیرید – نور، سوژه، و ترکیب‌بندی – شما احتمالا مهم‌ترین بخش عکاسی را ثبت خواهید کرد: تعیین این که چطور پیام عاطفی خود را منتقل کنید.

عکس‌های خوب بر ما تاثیر می‌گذارند، زیرا آن‌ها احساسات ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و در یک سطح عمیق‌تر با ما طنین‌انداز می‌شوند. نور حس قوی و شور و حال ایجاد می‌کند؛ یک سوژه به بیننده شما چیزی می‌دهد که با آن ارتباط برقرار کند؛ ترکیب‌بندی یک عکس برای تکمیل داستان شما است.

با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757