خانه    آموزش عکاسیبلاگ ها      تیرگی گوشه تصویر چیست

تیرگی گوشه تصویر چیست

تیرگی گوشه تصویر چیست
دسته بندی : آموزش عکاسی بلاگ ها

تیرگی گوشه تصویر که به عنوان “افت نور” نیز شناخته می‌شود در نور و عکاسی معمول است، که در عبارات ساده به معنی تاریک شدن گوشه‌های تصویر در مقایسه با مرکز است. تیرگی گوشه تصویر یا توسط لنز دوربین ایجاد می‌شود، یا بصورت هدفمند در پس پردازش اضافه می‌شود تا چشم بیننده را از گوشه، به سمت مرکز تصویر بکشد.. تعدادی از علل های نوری وجود دارد که می‌تواند به طور طبیعی در همه لنزها رخ دهد، و یا می‌تواند ناشی از استفاده از ابزارهای خارجی مانند فیلتر، نگهدارنده فیلتر و سرپوش عدسی باشد.

برای اشتراک گذاری این مطلب روی آیکن ها کلیک کنید :

انواع مختلفی از تیرگی گوشه تصویر وجود دارند که ممکن است هنگام گرفتن عکس یا دیدن عکس‌ها با آن‌ها برخورد شود. برخی از آن ها به طور طبیعی توسط طراحی نوری لنزها ایجاد می‌شوند، اما برخی دیگر می‌توانند در هنگام استفاده از لوازم جانبی طرف ثالث مانند فیلترها و نوارهای دراز، رخ دهند و برخی به طور مصنوعی به وسیله عکاس در پس پردازش اضافه می‌شوند. از این تیرگی می توان برای ترکیب بندی عکس نیز استفاده نمود.

نوری

تیرگی نوری بطور طبیعی در تمام لنزها رخ می‌دهد. بسته به طراحی نوری و ساخت لنز، می‌تواند بر روی برخی لنزها بسیار قوی باشد، در حالی که به سختی روی برخی از لنزها قابل‌توجه است. با این حال، تیرگی در اغلب لنزهای مدرن، به خصوص در لنزهای پرایم / ثابت با دیافراگم‌های بسیار بزرگ رخ می‌دهد. دو دلیل برای این کار وجود دارد. اول، در عریض‌ترین دیافراگم‌ها نور از وارد شدن به لنز تا حدی با بشکه لنز بسته می‌شود.

تیرگی پیکسل ها

در مقایسه با تیرگی نوری، این نوع فقط برای سنسورهای تصویر قابل‌استفاده است. از آنجا که حسگرهای دیجیتالی مسطح هستند، پیکسل های آن‌ها به همان شکل ساخته شده‌اند و با همان مسیر رو به رو هستند. پیکسل در مرکز سنسور اشعه نور را در ۹۰ درجه دریافت می‌کند، در حالی که پیکسل در گوشه، آن‌ها را در زاویه کمی دریافت می‌کنند. به همین دلیل، حسگرهای گوشه و کنار در مقایسه با مرکز، کمی نور کم‌تر دریافت خواهند کرد و باعث اختلال پیکسل می‌شوند. متاسفانه، تیرگی پیکسل را نمی توان با توقف لنز درمان کرد چون این صرفا نتیجه زاویه‌ای است که نور به پیکسل های منفرد بر روی سنسور دیجیتال می‌رسد.

کاهش تیرگی توسط دوربین

برخی از دوربین‌های مدرن کاهش تیرگی را پیشنهاد می‌کنند. برای مثال، هم نیکون و کانن هر دو دارای داده‌های مختص به لنز برای کاهش تیرگی و دیگر ناهنجاری‌های مادرزادی هستند. در حالی که این ویژگی قطعا برای تصاویر JPEG مفید است، آن‌ها عملا هیچ تاثیری بر روی تصاویر RAW ندارند. داده‌های اختصاصی، تولید کننده – خاص که برای فایل‌های RAW نوشته می‌شود، متاسفانه توسط ابزارهای طرف ثالث مانند لایت روم، دیافراگم و فتوشاپ حذف می‌شود. برای حفظ تنظیمات خاص دوربین برای کنترل تیرگی، فرد باید از ابزارهای پردازش در پس پردازش مانند ثبت NX استفاده کند، که قادر به خواندن این داده‌های سرآمد و استفاده از آن برای تصاویر RAW در هنگام وارد کردن است.

با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757